Khamis, 12 Ogos 2010
TUGASAN INDIVIDU TESL 1
Task 2- aimi
Task 3 - Anis, Ian
Task 4 - Syihan & Syahir
Task 5 - Ching Wei & Min
Task 6 - San & Awie
Task 7 - Amer & Joshua
Task 9 - Lara
Task 10 - Florrina & Fatin
Dateline is on 27th september 2010
Rabu, 4 Ogos 2010
Pembentangan Tuturial KPLSPM 1 mt/pi/b2
Tajuk 2 = Rony & Chin Sheau Yee
Tajuk 3= Nur Izzati & Siti Hajar
Tajuk 5= Felisca & Wilson
Tajuk 6 = Wan Mohamad Faiz
Tajuk 8 = Muhammad Fakhru Razi & Muhammad Abu Abdillah
Tajuk 9 = Nurul Atiqah
Tajuk 11= Nik Muhammad Hafizuddin
Tajuk 12= Andrew Joo
Tajuk 15= Shahirah Izzati & Anis
Tajuk 16 = Puspavali & Roland Kula
Tajuk 21= Wendy
Pembentangan akan bermula pada 19 ogos dengan peruntukan masa setiap pembentangan ialah 5 - 10 minit. Sila buat edaran hardcopy kepada semua rakan di dalam kelas.
Selasa, 3 Ogos 2010
PEMBENTANGAN/TUTURIAL kplspm PC
Untuk Kelas KPLSPM PC, berikut ialah no tugasan mengikut urutan dan nama pembentang.
Tajuk 1 = Yoh Pei Wen dan Sim Mei Yee
Tajuk 2 = Khor Shiueh Ching, Ung Hui Bin & Loy Pek Chen
Tajuk 3 = Ang Wei Ting , Tiong Yung Ching
Tajuk 6 = Lai Yu Zeng
Tajuk 7 = Pang Zi Jing
Tajuk 8 = Cheng Guan Chuan & Tan Teik Jun
Tajuk 9 = Chan Chui Peng
Tajuk 10 = Wong Khang Wei
Tajuk 11 = Goi Yuan Qi
Tajuk 12 = Thor Yee Harng
Tajuk 14 = Kho Chun Hoong
Tajuk 15 = Mook Peng Lin & Penny Loi Sze Sze
Tajuk 16 = Chong Paey Hong & Lau Xin Ling
Tajuk 18 = Khoo Zi Ying & Lew See Woon
Tajuk 21 = Chee Foong Kuan
Tajuk 23 = Liong Mei Cheng & Tan Wei Jia
Masa pembentangan 5-10 minit, bermula rabu 18/9/2010. Tugasan diedarkan pada semua ahli kelas sebelum pembentangan.
TUGASAN KUMPULAN KPLSPM SEM 1 PC & MT/PI/B2
KOD KOD KURSUS : TM1311P5
SEMESTER : 1
TARIKH MULA 9 Sept 2010 TARIKH HANTAR 2 Oktober 2010
Hasil Pembelajaran Kursus
1.Menjelaskan konsep, teori, amalan dan perkembangan teknologi pendidikan
2.Memilih dan menggunakan media pengajaran secara berkesan
3.Menghasilkan pelbagai media pengajaran yang sesuai dengan isi pelajaran
4.Mengaplikasi kemahiran teknikal dengan menggunakan pelbagai media dalam proses pengajaran dan pembelajaran
Kerja Kursus ini bagi menilai Hasil Pembelajaran 1, 2, 3 dan 4
Objektif Projek
1.Merancang pembinaan bahan P&P dengan sistematik secara berkumpulan
2.Mengumpulkan bahan-bahan dari pelbagai sumber
3.Membangunkan bahan P&P secara berkumpulan berdasarkan perancangan yang telah disediakan
4.Menghasilkan laporan projek.
Tajuk Projek
Menghasilkan bahan pengajaran dan pembelajaran interaktif menggunakan perisian persembahan multimedia seperti PowerPoint/Laman Web/Director dan sebagainya.
Tugasan Projek (50%)
Anda dikehendaki menyempurnakan tugasan ini secara berkumpulan dan tidak lebih daripada tiga orang bagi setiap kumpulan.Sumber pembelajaran adalah merupakan alat yang akan membantu guru menjadikan pembelajaran lebih menarik dan berkesan. Teknologi maklumat dan komunikasi memudahkan kerja guru untuk merancang dan menyediakan persembahan yang menarik. Bahan-bahan pengajaran dan pembelajaran boleh dikumpul, disunting, dimurnikan dan diguna semula oleh guru pada bila-bila masa yang diperlukan.
Anda dikehendaki menghasilkan bahan P&P menggunakan perisian persembahan/laman web. Projek tersebut mengandungi sekurang-kurangnya 15 slaid/mukasurat untuk digunakan dalam satu sesi pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah.
Persembahan yang menarik, sesuai dengan kebolehan murid serta dapat menjayakan pencapaian objektif pembelajaran yang dirancang hendaklah menjadi tujuan utama anda bila menghasilkan tugasan ini.
Sub-Tugasan
Menghasilkan satu laporan yang mengandungi perkara-perkar berikut:
Perancangan kerja dan proses kerja
Pelan kisah (storyboard)
Hasil produk.
Panduan Pelaksanaan Kerja Kursus
1. Tugasan ini adalah tugasan berkumpulan (2-3 orang).
2. Tugasan hendaklah diserahkan dalam bentuk bercetak (hard copy) dan digital (format CD)
3. Anda hendaklah berbincang dengan pensyarah sepanjang proses menghasilkan bahan.
4. Setiap anggota kumpulan hendaklah berkerjasama sepanjang proses melaksanakan tugasan tersebut.
5. Format penulisan laporan tugasan adalah seperti berikut:
i. Font Arial
ii. Saiz huruf ialah 12
iii. Langkau satu setengah baris
iv. Rujukan mengikut format APA
v. Lampiran
7. Amalan plagiat tidak dibenarkan.
8. Tugasan ini membawa markah 100 dan wajaran 50%.
Tugasan yang baik harus menunjukkan kriteria-kriteria berikut:
1. Kemahiran anda mengaplikasi dan menggabungkan pelbagai jenis media seperti teks, grafik, audio, video dan animasi akan menjadi fokus utama penilai menilai hasil tugasan anda.
2. Pengaplikasian grafik, unsur rekaan serta prinsip rekaan yang baik akan diambilkira.
3. Keaslian serta ketepatan maklumat dari pelbagai sumber perlu diambil kira dalam menyediakan bahan-bahan yang diperlukan.
4. Penulisan laporan harus menunjukkan kefasihan bahasa, kematangan hujah dalam menterjemah maklumat secara analitikal.
Kriteria Pentaksiran
Tugasan akan disemak berdasarkan kriteria pentaksiran yang disediakan.
RUMUSAN AKTIVITI PEMPROSESAN PERKATAAN (MICROSOFT OFFICE)
- perisian operasi
- perisian utiliti
- perisian aplikasi
Pelajar didedahkan terhadap kemahiran asas pemprosesan perkataan seperti ;
- penyediaan dan penyimpanan dokumen,
- mengenalpasti kegunaannya dalam pendidikan,
- menggunakan templat untuk menghasilkan dokumen dan
- menggunakan kemudahan dan fitur-fitur yang terdapat dalam perisian pemprosesan perkataan.
Melalui pendedahan terhadap Perisian Pemprosesan Perkataan, diharap pelajar dapat membantu pelajar di dalam tugas-tugas menyediakan semua tugasan yang diarahkan.