Khamis, 21 Oktober 2010

RUMUSAN PERSEMBAHAN ELEKTRONIK



Kita telah menyelesaikan aktiviti hands on untuk topik Persembahan Elektronik iaitu Power Point Presentation. Ia merangkumi topik-topik berikut;




                1. PRESENTATION BASICS
                • create a presentation with a template

                • build a blank presentation

                • change PP views
                2. Creating slides
                • add and edit slide text

                • change the font and size

                • change the text color

                • change the text style

                • change the text alignment

                • set line spacing

                • assign a theme

                • change the slide layout

                • add a new text object

                • add clip art to a slide

                • add a chart to a slide

                • add a table to a slide

                • move a slide object

                • resize a slide object

                • create a custom layout with the slide master
                3. Assembling a slide show
                • insert and delete slides

                • reorganize slides

                • define slide transitions

                • add animation effects

                • insert a media clip

                • record narration

                • set up a slide show

                • create a photo album presentation
                4. Presenting a slide show
                • rehearse a slide show

                • run a slide show

                • create speaker notes

                • package your presentation on a CD

                Dari hasil tugasan yang disemak, didapati pelajar telah menguasai kemahiran PPT dengan baik dan terdapat kumpulan pelajar yang telah menghasilkan satu persembahan elektronik yang menggabungkan semua elemen multimedia di dalam tugasan mereka. Walaubagaimana pun terdapat juga kumpulan yang menghasilkan tugasan yang amat simple seperti untuk memenuhi keperluan kursus sahaja. Memandangkan waktu yang kita peruntukan untuk aktiviti "hands on"
                amat panjang, saya mengharapkan tugasan yang dibuat dihasilkan mencakupi semua kemahiran yang dipelajari.


                Saya berharap selepas ini, semua pelajar dapat mengaplikasikan kemahiran ini dalam menyelesaikan tugasan untuk aktiviti pembentangan, mikro teaching serta aktiviti yang memerlukan kerja-kerja persembahan sepanjang anda mengikuti program perguruan dan selanjutnya menggunakannya untuk menghasilkan bahan sokongan bagi aktiviti p&p di sekolah.







                4 ulasan:

                1. Melalui kelas ini, saya dapat menguasai kemahiran PPT dengan baik. Sebelum ini, saya amat tidak dapat membuat persembahan yang menarik dan jelas. Dengan ini, saya dapat mengaplikasikan kemahiran-kemahiran tersebut dalam pembentangan kelas.

                  BalasPadam
                2. powerpoint memang memberikan saya banyak idea untuk mengendalikan proses p&p pada masa akan datang...

                  BalasPadam
                3. Pada akhir kelas ini,saya dapat menguasai kemahiran power point dengan lebih mahir lagi. Secara tidak langsung,ia banyak membantu saya dalam mengendalikan dan mempersembahan setiap pembentangan saya.Dengan ini saya ucapkan ribuan terime kasih kepada pensyarah atas ajaran dan idea bernas yang disampaikan.

                  (chan chui peng)

                  BalasPadam
                4. saya telah menguasai kemahiran PPT dengan baik selepas kelas ini.Dengan ini saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada pensyarah.

                  BalasPadam