Selasa, 26 Oktober 2010

RUMUSAN HAMPARAN ELEKTRONIK (EXCEL)




Salam sejahtera. Minggu lepas kita telah menyelesaikan topik terakhir iaitu hamparan elektronik. Apabila kita menguasai kemahiran ini, bermakna sebahagian besar kerja-kerja pengurusan bilik darjah dan aktiviti sekolah akan dapat diselesaikan dengan mudah dan cepat.


Excel merupakan perisian hamparan elektronik yang sangat berkuasa. Ia digunakan untuk menginput dan mengorganisasikan data serta menyelesaikan pelbagai tugasan yang melibatkan angka. Kita boleh menggunakannya secara langsung sebagai satu program untuk memanipulasikan data / angka, ataupun kita boleh menggunakannya sebagai pangkalan data untuk mengorganisasikan data dan untuk mengesan data dalam jumlah yang besar.

Kita telah menyelesaikan 5 bahagian utama ;

  • Building spreadsheets (enter cell data, select cell faster data entry with autofill, add, delete, resize columns and rows, turn on text wrapping, center data accross columns, freeze a column or row, remove data or cells).


  • Worksheet Basics (assign worksheet name, delete, add, move, copy a worksheet, format the worksheet tab color, find and replace data, sort data, filter data with auto filter, track and review workbook changes and change page set up).


  • Working with formulas and functions (create formulas, define a range name, reference ranges in formulas, reference cells from other worksheets, apply absolute and relative cell references, understanding functions, apply a function, total cell with autosum).


  • Formatting worksheets (audit a worksheet for errors, add a watch window, change a number formats, change the font and size increase or decrease decimals, change data color, adjust the cell alignment, control data orientation, copy cell formatting, add borders, format data with styles, assign conditonal formatting)


  • Working with chart ( create a chart, move and resize chart, change the chart type/style/layout, add axis titles format chart objects, add gridlines, change the chart data).


Melalui latihan yang selalu kita jalankan, saya percaya pelajar-pelajar telah dapat menguasai kemahiran di atas.



11 ulasan:

  1. Salam...

    RUMUSAN HAMPARAN ELEKTRONIK (EXCEL)

    pengetahuan yang cukup baik untuk saya...
    dapat menguasai dengan cara yang efektif..
    terima kasih atas bantuan daripada pensyarah...
    kemahiran ini berguna pada masa akan datang iaitu semasa menjadi seorang guru...

    BalasPadam
  2. Dengan meperlajari microsoft excel,saya dapat menggunakan pengetahuan ini dalam menjalankan tugasan-tugasan yang akan datang. Terima kasih atas tunjuk ajar Cikgu Suriaty kerana mengajar kita cara menggunakan microsoft excel dengan baik.

    BalasPadam
  3. dulu saya memang tak faham macam mana nak guna excel, sekarang baru tahu kebaikannya. terima kasih!

    BalasPadam
  4. Terima kasih,Puan Suriaty.Ini memberi peluang bagi saya untuk mempelajari Excel.Sekarang,saya telah dapat menguasai Excel serta belajar bersungguh-sungguh.Swoon_Lew

    BalasPadam
  5. saya telah berjaya memahami tentang microsoft excel dengan lebih mendalam.. terima kasih~~~

    BalasPadam
  6. Saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih atas bimbingan dan ajaran Puan Suriaty.Dengan mempelajari Excel,saya telah mempelajari pelbagai pengetahuan baru dan cara mengendalikannya.

    BalasPadam
  7. wow...sungguh gembira ^^

    kerana aku sudah dapat menerima banyak ilmu pengetahuan tentang macam mana menggunakan excel^^

    ucapkan ribuan terima kasih kepada Pn.Suriaty^^

    BalasPadam
  8. Ribuan terima kasih diucap kepada Pn. Suriaty kerana telah mengajar kami bagaimana menggunakan microsoft excel dengan lebih terliti.Sekarang saya telah dapat menguasai teknik-teknik microsof excel dan dapat menggunakan teknik ini semasa saya membuat kerja kursus.~mook

    BalasPadam
  9. gembira balajar Excel...
    hahahahahahaha

    BalasPadam
  10. Dengan ini, saya Pang Zi Jing dari 1 PPISMP Pengajian Cina Ambilan Jun 2010 ingin berterima kasih kepada pensyarah Teknologi Maklumat, Pn. Suriaty. Kemahiran Teknologi Maklumat sememangnya merupakan aspek yang penting dalam dunia pendidikan yang semakin mencabar pada hari ini. Saya sangat percaya jika seseorang guru tanpa kemahiran ini, maka murid-murid atau pelajar mungkin sukar untuk mempelajari sesuatu yang baru dari guru. Saya amat menyokong Gagasan 1 Malaysia yang dilancarkan oleh Perdana Menteri yang ke-6 iaitu Dato' Seri Najib Tun Razak pada April 2009. Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.

    BalasPadam
  11. Assalamualaikum & slm sejahtera..
    Rumusan Hamparan Elektronik(EXCEL) ini sememangnya amat berguna kepada kami semua terutamanya dalam bidang IT yang serba maju kini.Amat berterima kasih kepada pensyarah-Pn Suriaty yang dedikasi dalam pengajaran.~YCTiong

    BalasPadam